Hoe is jouw carrière als DJ begonnen?
Het klinkt als een cliché maar ik ben echt begonnen op mijn zolderkamer, via schooldisco’s en drive-in shows en tours doen voor bekende merken. Door die tours kwam ik op verschillende plekken en leerde ik dat je verschillende soorten publiek voor je kan hebben. En dan vind je je liefde voor een bepaalde soort muziek. In mijn geval hardcore, happy hardcore en vanuit daar ontstond de liefde voor house muziek. En dat viel toen samen met minder tours en meer de liefde vinden voor de house muziek. Op een gegeven moment dacht ik ik wil mijn eigen muziek maken want ik heb een gevoel en dat moet er uit. Eerst heb ik wat thuis zitten prutsen en daarna ben ik met vrienden gaan samenwerken die al veel verder waren. Met behulp van vrienden ben ik muziek gaan maken voor mezelf en dat is in 2008 begonnen als Jacob van Hage.
Hoe ontstond vanuit hardcore de liefde voor house?
Je bent 14-15 jaar, je bent jong, je bent rebels, je ziet allemaal gabbers om je heen, je komt uit Rotterdam, in die tijd had ik alle thunderdome cd’s. Maar dan word je wat ouder en begin je in die snelheid en hardheid een soort groove te vinden en die groove was voor mij housemuziek want housemuziek grooved.
Het is voor mij wel iets wat ik altijd al wilde ook als kind maar ik had nooit gedacht dat ik het ook zou kunnen realiseren zoals ik heb gedaan. Ik ben er altijd heel skeptisch in geweest, ik dacht dat is niet voor mij weggelegd. Maar dan uiteindelijk toch een jaar of vier geleden mijn baan opgezegd en volle bak er tegen aan.
Wat was jouw beroep destijds voordat je fulltime als DJ ging werken?
Ik deed marketing en verkoop, ik werkte wel in een clubnetwerk en zat dus al in de muziek scene. Dus de muziek zat er wel al heel vroeg in en is ook nooit weg gegaan.
Hoe beschrijf jij jouw eigenstijl in jouw eigen woorden?
De stijl van Jacob van Hage is een combinatie van stijlen, ik hou van heel veel energie maar ik hou ook van emotie. En die kun je vinden in house, kun je ook vinden in trance maar niet te snelle trance dus niet 138 bpm. Je ziet dat sommige DJ’s aan het ‘cross-overen’ zijn zoals we dat noemen, dat cross-overen deed ik ook 3-4 jaar geleden. Ik dacht het kan niet zo zijn dat ik alleen word geboekt voor 1 bepaalde stijl, daar geloof ik niet in. En nu zie je ook dat andere DJ’s dat ook doen, zoals Tiesto, ook begonnen met hardcore en nu van trance naar house, deephouse. Mijn weg is voor mijn gevoel iets langer en hobbeliger dan andere DJ’s, ik doe van alles wat. Als ik voor een meer progressive house publiek sta dan hoor je bij mij geen rare uitstapjes maar sta ik voor een breed publiek en zie ik waar mensen op los gaan dan kan ik in een keer een oude hip hop plaat er bij pakken. Maar ik besluit het op het moment, altijd live.
Is er iets speciaals dat jij tijdens het optreden wilt overbrengen?
Dat is in ieder geval emotie, bij sommige sets van andere DJ’s die ik beluister mis ik toch wel de emotie, er worden naar mijn mening te veel hitjes geknald, allemaal heel kort na elkaar, korte setjes, in 10 minuten 8 of 9 tracks. Er wordt nu geproduceerd op korte sets, daar zit nu de hele scene in vastgeroest, dan mis je dus die emotie en ik gooi die emotie er nog steeds in. Ik gooi er graag een track in om het publiek te pakken en te laten beseffen waar het naar luistert en in wat voor flow we zitten, aan het einde gooi ik er alsnog een klap boven op, en dat kan wel met een hitje zijn maar die emotie zoek ik wel op, dat vind ik echt gaaf.
Wat zijn jouw uitdagingen voor de komende jaren?
Ik wil heel graag een album maken, een album kan het einde zijn van een periode, het kan ook het begin zijn van een nieuwe periode en zo voel ik dat ook straks. Het kan over een jaar of over 2 jaar, dat weet ik nog niet. Ik heb heel veel werk gedaan, ook met vrienden, ik wil dat vereeuwigen zodat je kan beluisteren wat ik allemaal heb gedaan en dat dat vast ligt in een album. En op dat album ook nieuwe dingen kan laten horen wat er allemaal aan zit te komen. Dat vind ik een belangrijk punt en wat ik ook belangrijk vind is niet zo zeer op alle grote shows van de wereld optreden maar met een eigen show uitverkochte zalen kan halen. Eigenlijk zoals Armin het nu doet met intense. Dat vind ik helemaal geniaal. Bij sommige shows sta je naar een DJ set en een lichtshow te kijken en bij Armin kijk je naar een theaterstuk met alle facetten van emotie, beleving, licht, geluid, effecten, live muzikanten, dat is denk ik toch wel waar het om gaat. Ik heb in mijn carrière nu afgelopen jaar ook met violisten, drummers en zangers gewerkt, dat is gaaf en dat houdt het puur, ik ga voor die puurheid en emotie.
Eigenlijk ben je dus heel breed inzetbaar?
Het is dus wel erg breed ja, dat kan ook een mankement zijn, want je kan niet in een hokje geduwd worden, als mensen niet goed weten niet wat je doet. Bij een grote promoter ben je moeilijk te boeken. Als ze mij willen boeken is het van te voren lastig aan te geven ‘je boekt Jacob en dan krijg je dit’, ik trek het dak er af dat is het enige wat ik kan zeggen, ik doe mijn best, ik zorg er voor dat er gerockt wordt en dat doe ik met de tools die ik op dat moment heb en dat is alle muziek op mijn sticks. En dat is heel breed, ik ben de dirigent van de avond en ik bepaal tijdens mijn set waar we naartoe gaan. En als je dat snapt dan kom je er achter dat je mij eigenlijk overal neer kan zetten.
Hou je bij wat er in andere muziekscènes gebeurt?
In de hardcore niet meer zo zeer, toen ik 14-15 was had je happy hardcore dat was een beetje de commercieele simpele versie van hardcore, daar was ik fan van. Tegenwoordig hou ik de hardstyle in de gaten omdat daar hele getalenteerde producers zitten zoals Frontliner en Radical Redemption, die maken zulke brute platen. Ik kan ze niet altijd draaien, eigenlijk bijna nooit, maar soms heb ik een moment dat ik er een klap op wil geven en dan pak ik zo een plaat. Dat moet je gewoon durven, er is niemand die je vertelt dat je dat niet mag draaien, dan sta je op het verkeerde feest, je bent zelf verantwoordelijk, als ik achteraf lees dat mijn set slecht was en dat mensen naar huis wilden dan ligt dat aan mij en niet aan het feest.
Je ziet jezelf dus ook een beetje als de entertainer van de avond?
Ja, dat vind ik wel, ik ben geen introverte DJ die alleen naar alle knopjes zit te kijken, dat vind ik verschrikkelijk, je publiek staat daar en je moet jezelf wel kunnen verkopen, daarvoor hoef je niet de knapste op de wereld te zijn maar je moet wel kunnen laten zien dat het echt is wat je doet.
Is er iemand die jij als voorbeeldfiguur beschouwt?
Ik heb heel veel respect voor wat Ferry Corsten heeft gedaan, echt een voorbeeld voor mij, ik leer nog steeds erg veel van hem, hoe hij een paar jaar geleden zijn carriere een ommedraai heeft gegeven met een album dat ‘lef’ heet, dat album is voor mij echt geniaal, dat heeft mijn leven veranderd.
In wat voor opzicht?
In muzikaal opzicht, ik vond het gewoon superknap dat je dat met die muziek kan doen, iedereen vond dat hij nou eenmaal trance is en hij moet niet wijken van zijn sound want dat kan niet maar dat is helemaal niet waar. Dat was voor mij een openbaring, ik dacht als hij dat doet waarom zou ik dat dan niet mogen doen. Ik had toen nog het gevoel dat ik voor een sound moest gaan want dat was de standaard, maar wat niet standaard is maakt je uniek, en dat is wat Ferry uniek en anders maakt dan heel veel andere DJ’s.
Ik heb ook veel bewondering en respect voor Armin en Thijs Tijs, wat Armin heeft gedaan voor de trance is ook heel bijzonder en wat Tijs aan de andere kant doet; zijn eigen ding, alleen op een heel andere schaal en met een heel andere filosofie, dat vind ik ook erg knap. Daar kan ik veel respect voor hebben.
Besteed je veel tijd aan wat mensen van je vinden? Bijvoorbeeld aan het commentaar op social media of soundcould?
Vroeger wel, in het begin toen mijn eerste plaat uitkwam wilde ik alles weten, bij negatief commentaar vroeg ik me ook meteen af waarom mensen dat nou zeggen want ik ben een perfectionist. Je bent dag in dag uit bezig met je muziek en je ademt bijna wat je aan het doen bent je slaapt er mee, je hebt ruzies thuis omdat je constant met een telefoon in je handen zit omdat je alles wilt weten maar dat heb ik los gelaten. Het boeit niet wat anderen vinden, ik sta voor wat ik doe, vind je het niet leuk, prima, je vindt vast wel iets anders wat je leuk vindt, ik vind ook niet alles leuk, iemand anders zijn mening moet je gewoon kunnen hebben en je moet een dikke huid hebben.
Heb je nooit als je staat te draaien ‘stond ik maar op de dansvloer’?
Ik ben een beetje hyper en doe vaak dingen tegelijk, wat ik weleens doe als ik een nieuwe plaat draai die ik wil testen draai ik hem en dan ren ik de zaal in want dan wil ik voelen wat er gebeurt en of het goed is. Ik ben zelf ook heel energiek ik sta zelf al flink te springen en te dansen dus ik maak er zelf ook een feestje van. Ik ben ook geen DJ die na zijn set meteen weg gaat, ik vind het leuk om met het publiek te praten, om ze te bedanken of als ze met me op de foto willen of wat willen vragen.
Vind je het belangrijk om hoog op de lijsten te staan?
Het is helaas wel belangrijk. Je hebt een fanclub die weten hoe goed je bent en wie je bent, zij zijn echt fan, als je in een klap heel veel fans hebt kunnen die fans jou naar een ander niveau tillen. Als je nog niet veel fans hebt en wat kleiner in de markt bent, dan is dat moment van die overgang heel eng, je weet dat je het kan en dat je het wilt en dat je het waard bent maar de promoter die jou boekt, ziet jou in geen één lijst, waarom zou hij jou dan boeken? Waarom zouden ze jou geloven als je nergens in een lijst staat? Persoonlijk heb ik zoiets van boeiend! Maar voor je carriere is het dus wel boeiend en essentieel.
Heb je momeneel genoeg tijd voor je prive leven?
Ja nog wel! Sinds ik met mijn vrouw samen ben, dat is dit jaar 8 - 9 jaar, weet zij al dat ik in de weekenden niet thuis ben, ik draai al 15 jaar elk weekend en ben eigenlijk nooit vrij. Zelfs in de vakanties vlieg ik wel eens terug om te draaien of ik vlieg door om ergens anders te draaien. Daar ben je dan mee getrouwd maar dat weet mijn gezin, mijn kinderen weten ook dat pappa er nooit is op zondagochtend. Het andere voordeel is dat ik door mijn rare schema vaak wel op maandag thuis ben en de gewone dingen doen.
Heb je ook hobby’s naast je werk als DJ?
Muziek is zo een grote hobby maar ik heb een andere auto gekocht, en snelheid racen en auto’s vind ik echt heel vet. Ik hou van mooie auto’s, ik wil een race licensie halen en misschien een keer mee met een coureur. Het is nog geen passie maar zou wel een passie kunnen worden als ik er straks meer tijd voor heb.
Als je moet kiezen tussen:
- Feesten of clubs: feesten
- Carriere of prive leven: privé leven
- Trance of techno: trance
- Europese tour of Nederlandse tour: Europese tour
- Muziek of sport: muziek
- Tot het einde doorgaan of op het hoogtepunt stoppen? Dat is een lastige...maar ik ben wel iemand die tot het einde door wil gaan.
Bekijk het profiel van Jacob van Hage.
Interviewer:
Donya Valianpour
Foutje gezien? Let us know!