Ummet Ozcan was de hoogste stijger in de DJ Mag Top 100 in 2014. Tijdens ADE vorig jaar spraken wij hem al over zijn carrière tot nu toe. Zonder twijfel is het ‘booming-business’ voor Ummet. Hij heeft de grootste festivals ter wereld al van zijn to-do-list mogen afstrepen en een aantal nieuwe hitreleases te pakken met o.a. Calvin Harris.
Daarnaast is hij waarschijnlijk een van de meest veelzijdige artiesten binnen de EDM wereld als dj, producer en sounddesigner. Wij spraken hem backstage voor zijn optreden op Don’t Let Daddy Know Amsterdam over zijn carrière tot nu toe en de totstandkoming van zijn muziek.
Ummet, we spraken jou voor het laatst toen je net te horen had gekregen dat je hoogste stijger was in de DJ Mag en binnen kwam op nummer 31. Wat heeft dit tot nu toe voor jou gebracht?
“Ik denk vooral meer exposure en ‘betere’ boekingen. Ik had al niks te klagen hoor, ik vond het al supertof op alle feesten waarop ik draai, maar je ziet toch wel dat je net een stapje omhoog gaat qua stages waarop je draait of tijden waarop je wordt geprogrammeerd.”
Hebben we het dan voornamelijk over clubs of over festivals?
“Vooral over festivals. Als ik in een club draai, word ik meestal al als headliner neergezet, maar op festivals draaien toch meer grote artiesten en nu merk ik toch meer exposure.”
En als we daarop door gaan, er zit nu al een behoorlijke stijgende lijn in, welke doelen heb jij nog voor de komende vijf jaar? Waar droom je nog van?
“Ik vind het leuk om een eigen avond te geven, eigen feestjes. Misschien nog een eigen label erbij. Ik wil sowieso mijn platform uitbreiden, Ummet Ozcan als merk zeg maar.”
Een eigen label… is dat iets waar je nu al mee bezig bent?
“Nee niet echt, ik wacht er nog wel mee. Dat komt wel wanneer de tijd er rijp voor is.”
Je draait al een behoorlijke tijd en in deze tijd is jouw sound natuurlijk ook mee verandert. Hoe zou je jouw sound nu omschrijven?
“Dat vind ik elke keer wel moeilijk, maar ik denk dat het toch een mengelmoes blijft van elektro house, progressive house en misschien toch wel een beetje techy soms. Maar het is echt echt een mix van alles.”
Hiervoor heb je zelfs trance en techno gedraaid, dus je hebt van alles een beetje geproefd. Wat zijn voor jou de belangrijke verschillen tussen deze stijlen?
“Ik vind het allemaal heel leuk. ‘Trancy’ dingen zijn heel melodieus, er zit veel meer gevoel en emotie in. Techno beukt lekker door, je kunt op een riddeltje de hele avond door gaan. Ik kan het niet echt vergelijken met elkaar, maar los van elkaar vind ik het beide leuk.”
Het afgelopen jaar heeft Ummet een behoorlijk aantal hits te pakken gehad met nummers als Raise Your Hands, Revolution (met R3hab en NERVO), SMASH! Of de recentere SuperWave en Overdrive (met Calvin Harris).
Dat hij een echte passie voor muziek heeft blijkt wel als we hem hiernaar vragen en hij al glunderend en gepassioneerd antwoord kan geven op onze vragen.
Op welke track ben jij het meest trots en waarom?
“Ehmm… ja stiekem ben ik wel trots op al m’n tracks. Maar dat zijn toch wel meerdere. The Code met W&W. Dat is toch wel de track die de eerste stap zetten in de EDM en meer in de elektro voor mij. En Revolution met R3hab en NERVO.” “De track die het meeste voor mij heeft gedaan hangt tussen Revolution en Raise Your Hands, maar aangezien ik met Revolution een gouden plaat heb gehad, denk ik dat Revolution net iets meer heeft gedaan.”
Hoe komen jouw samenwerkingen eigenlijk tot stand?
“Dat gaat niet echt gepland ofzo. Bijvoorbeeld R3hab… ik weet dat hij platen van mij draaide en voor het eerst twee of drie jaar terug, kreeg ik een tweetje van hem. Zodoende zijn we op Skype gaan praten en dan ga je nummertjes uitwisselen en voordat je het door hebt, heb je al een soort van band met elkaar. En dan heb je een opzetje en dan komt er een nummertje uit en dan zegt hij “hee, misschien moeten we NERVO vragen” en die hoorde in Miami weer een track en eigenlijk gaat het een beetje vanzelf op deze manier. Erg leuk.”
Je draait momenteel zelf ook erg veel in het buitenland. Welk land heeft het meest losgaande publiek?
“Dat is heel moeilijk te zeggen. Amerika gaat heel erg los, maar bijvoorbeeld Azië ook. Die gaan dan weer op een hele andere manier los. In Azië schreeuwen ze heel hard, ze zingen heel hard mee en dansen iets minder, maar gaan wel los op een andere manier.”
Merk je een verschil in reacties op bepaalde tracks die je draait? Dat ze daar iets achterlopen en Nederland graag iets nieuwe dingen hoort bijvoorbeeld?
“Nederland loopt waarschijnlijk wel een beetje voor. Ze zijn meer kieskeurig, omdat ze alles al hebben gehoord en horen daarom graag nieuwe dingen. In Amerika vinden ze alles eigenlijk altijd wel top.”
Hoe speel jij hierop in in jouw sets?
“Meestal als ik iets maak, draai ik het veelal in m’n set. Als de track dan nog niet uitkomt, kan ik deze wel jaren draaien. Sommige dj’s hebben het dan ook, maar dan hou ik ook iets exclusiefs voor in mijn set. Zolang het niet uitkomt, blijft het namelijk elke keer nieuw als mensen het horen.
Vervolgens kan ik de track ook nog aanpassen aan hand van de reactie van het publiek. Dat is juist leuk aan draaien, je kunt dingen uittesten. Maar dat is soms wel moeilijk, omdat het juist per land verschilt hoe het publiek reageert. En dan zijn er ook nog situaties waarin het publiek niet los gaat als de track nog niet is uitgebracht, maar wel los gaat als deze ineens wel bekend is.”
En wat maakt dan voor jou het punt van ‘oke en nou is de track goed’?
“Het belangrijkste is dat ik hem leuk vind en er kippenvel bij krijg. En ten tweede moet het gewoon wel los gaan. Alles dat ik maak, maak ik voor festivals.”
Heb jij ooit wel eens momenten waarop je denkt ‘nu even geen muziek’?
“Als ik echt geen inspiratie heb. Dan ga ik wel even iets anders doen. Mijn inspiratie haal ik overal vandaan, dus die komt dan vanzelf.”
Ummet reist de hele wereld over en draaide afgelopen jaar o.a. op EDC Orlando en Las Vegas, Creamfields, Dreamfields, Tomorrowland en Ultra Music Festival.
Wat was het aller tofste festival waarop je hebt gedraaid?
“Dan moet ik toch wel zeggen Tomorrowland.”
Ondanks al het reizen probeert hij toch een normaal ritme aan te houden.
Hoe ziet een normale dag er voor jou uit?
“Ik word wakker, bakje koffie, rustig m’n mail checken en internetten. Vervolgens de studio in als ik geen meetings/clipopnames of interviews heb.” “Oja.. en zes uur per dag met mijn manager aan de lijn hangen. Ja, dat is serieus. Maar soms ben ik gewoon aan het werk en ligt ‘hij’ gewoon naast me. Dan luistert hij mee met de muziek die ik maak.”
Werk je ’s nachts het lekkerst in de studio?
“Dat kan, maar dat doe ik niet meer. Ik vind het nu ook gewoon lekker om ’s ochtends vroeg mijn bed uit te gaan. Ik kan een hele dag doorgaan in de studio, maar dan is het niet leuk meer, ik heb ook nog een vriendin thuis en m’n hondje. Normale dingen vind ik ook gewoon leuk om te doen, zoals even tv kijken.”
En waar kun jij jou elke ochtend voor wakker maken?
Lachend geeft hij antwoord “sushi”. “Zelfs in de ochtend. Als ik langs de weg rij ’s ochtends en een sushirestaurant zie, stop ik soms zelfs even om te ontbijten. Sushi is altijd lekker”. Prima keus, vinden wij!
Ummet omschrijft zelf dat zijn carrière op dit moment echt reizende is. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om meer van hem te zien en hopen hem snel te zien op het volgende feestje.
Interviewer:
Alexander Strack van Schijndel
Meer info evenement
Foutje gezien? Let us know!